שאלות ותשובות בנוגע לפנייה למיון לחולות מאומתות לקראת לידה

    עפר גדנקן No Comments on שאלות ותשובות בנוגע לפנייה למיון לחולות מאומתות לקראת לידה

    עם פרופ' שלי מזעקי – סגן מנהל בית החולים לנשים ויולדות בשיבא – תל השומר

    12:42
    08.05.24
    רחל פסטג No Comments on הברקת תכשיטים, ניקוי ספת עור וסימן לעובש בבגד | פינת היועצת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאיזה סימנים יש לשים לב במאומתות לקראת לידה?

    מבחינת ההריון אין הבדל גדול לגבי סימנים שיש לעקוב אחרים. ככלל ישנם 3 סוגים של מצבים הדורשים פניה למיון:

    1.סימני לידה –

    2. סימני רעלת– כאבי ראש חריגים, טשטוש בראיה, כאבים עזים ברום הבטן

    3. ירידה בתחושת תנועות או כל ספק לגבי התנועות

    לאיזה סימנים מבחינת תסמיני הקורונה מחייבים פנייה למיון יולדות ?

    לשאלה זו פנים רבות וקשה לקבוע מסמרות. יחד עם זאת ישנם כמה כללים:

    1. סטורציה מתחת ל 95% (כלומר 94 או פחות). קופת החולים אמורה לספק מד-סטורציה לכל מטופלת. חשוב להקפיד על מדידת הסטורציה ואם הערך יורד מתחת ל 95% בבדיקות חוזרות (כלומר לפחות פעמיים-שלוש של מדידות בהם הערך הינו מתחת ל 95%), יש לפנות למיון.

    2. מספר נשימות מעל 28 לדקה. במידה וחשים קוצר נשימה אפשר לנסות למדוד את מספר הנשימות בדקה אחת. לעיתים קשה לעשות זאת לבד ויהיה צורך בעזרה של בן/בת משפחה הנמצא איתך בבידוד. אם מספר הנשימה, במנוחה ולא לאחר מאמץ, הינו מעל 28, בבדיקות חוזרות (פעמיים או שלוש), יש לפנות למיון.

    3.קושי ניכר בנשימה. קושי ניכר בנשימה מחייב פנייה מיידית למיון. לעיתים קשה להעריך זאת ואולם אחת הדרכים לנסות ולהעריך את הקושי הינה לבדוק האם את מצליחה לאמר בקול רם משפט שלם ללא צורך לנשום בין המילים. אם לאחר 2 מילים לערך את מרגישה שאת חייבת לנשום ואינך יכולה להשלים את המשפט, פני למיון.

    4.בכל ספק לגבי קושי בנשימה. אם אינך בטוחה לגבי הסטורציה או מספר הנשימות או קושי בנשימה ואת מרגישה כח מצב הנשימה מחמיר, פני למיון, אל תהססי.

    האם יש לפנות למיון בעליית חם?

    לא. חם לכשעצמו אם אין סימנים משמעותיים נוספים, אינו סיבה לפנות למיון. יחד עם זאת, בעיקר בהריון, יש צורך להוריד את החם, במקרים רבים על ידי טיפול תרופתי (אקמול או אופטלגין אם אין רגישות).

    האם שלשולים עקב הקורונה הינם סיבה לפנות למיון יולדות ?

    לא. כל עוד את מצליחה לשתות ולאכול, אין הכרח לפנות למיון עקב שלשולים בלבד.

    האם ככלל מוטב למאומתות להימנע מלהגיע למיון יולדות ?

    חס וחלילה! חיוני להגיע למיון בכל ספק. לעיתים ההמתנה המיותרת בבית עלולה לגרום חלילה להידרדרות של הקורונה, הידרדרות שהיית היכולה להימנע אם הייתה נעשית פנייה מוקדמת למיון. לפיכך, יש לפנות למיון ללא היסוס ובכל ספק של החמרה או חשד לבעיה בהריון אצל מאומתות.

    מה יקרה איתי במיון?

    במיון יולדות שיבא תעברי הערכה מקיפה שתכלול הן הערכה מקצועית של צוות הרופאים/ות ומיילדות כדי לודא שהן את והן העובר במצב טוב וכן הערכה שנועדה להעריך את מצב החומרה של הקורונה. בהתאם למצבך, מצב העובר, ודרגת החומרה של הקורונה יוחלט האם לתת לך טיפול ולשחררך לביתך, לאשפז אותך במתחם הקורונה באגף נשים או, בהתאם למצב כאמור, להחליט על יילוד.

    האם יש הכרח ללדת בניתוח קיסרי עקב הקורונה?

    בהחלט לא! רב רובן של מאומתות בתל השומר יולדות בלידה רגילה. ניתוח קיסרי נעשה אם ממילא היה מתוכנן ניתוח קיסרי מסיבות של הריון (למשל מספר ניתוחים קיסריים בעבר, שילית פתחת וכיוב') או אם מצב הקורונה הוא חמור ויש הידרדרות נשימתית חמורה והמתנה ללידה עלולה להיות מסוכנת לאם ולעובר.

    האם ישלחו אותי למחלקת הקורונה במקום להשאיר אותי בבית חולים ליולדות?

    בבית חולים לנשים ויולדות בשיבא יש מתחם קורונה המאפשר טיפול במספר רב יחסית של מטופלות. הגישה הברורה והחד משמעית שלנו היא לעשות כל הניתן על מנת של היולדות תשארנה במתחום בבית חולים לנשים. במתחם מטופלות מאומתות בהריון צעיר ובהריון מתקדם, נשים בהריון בסיכון וכן, כמובן מטופלות לאחר לידה. בחדר המיון וחדר לידה ישנם חדרים מיוחדים לנשים בלידה כך שמאומתות מטופלות על ידי הצוות המקצועי של בית חולים לנשים ליולדות ללא הבדל ממטופלות לא מאומתות.

    לעיתים, עקב הידרדרות מצב הנשימה יהיה צורך בטיפול מיוחד לקורונה. במצב זה ואך ורק במצב זה, יישקל הצורך בהעברה חו"ח לטיפול מוגבר מחוץ לבית חולים לנשים ויולדות.

    אם אני מאומתת האם עליי להודיע לפני הגעה למיון?

    רצוי להודיע טרם ההגעה על מנת שהצוות יהיה ערוך ואולם אין לעכב את הפנייה למיון רק בשל הרצון להודיע. אם יש מצב חרום, פני מייד, אל תהססי ואל תתעכבי לצורך הודעה לצוות על הגעתך. בכל מקרה, כאמור, רצוי להודיע אך אין הכרח.

    חשוב … נשים שאינן מאומתות אך יש להן סימפטומים צריכות לנהוג ע"ב הנהלים שנרשמו מעלה.



    0 תגובות